Elektrisch rijden

De elektrische auto is niet nieuw, de allereerste auto's waren al elektrisch aangedreven

NEW MOBILITY lease

Elektrisch rijden

De elektrische auto is niet nieuw, de allereerste auto's waren al elektrisch aangedreven. Toch heeft het tot het begin van deze eeuw geduurd voordat de elektrische auto weer een concreet alternatief werd voor de diesel of benzine aangedreven auto. Is dit ook voor jou het moment om over te stappen op een elektrische auto of bedrijfswagen? Zie hieronder de zwaarstwegende voor- en nadelen van elektrisch rijden.

Voordelen van elektrisch rijden;

  • Geen CO2 uitstoot tijdens het rijden dus je komt door alle milieuzones
  • Lager verbruik, bespaar 80% brandstofkosten
  • Geen houderschapsbelasting (wegenbelasting)
  • Lagere kosten voor onderhoud
  • Fiscale stimulans door korting op je bijtelling
  • Aanschaf subsidie voor elektrische bedrijfswagens verrekend in je leasetarief
  • Laden thuis of op het bedrijf, niet meer stoppen bij het tankstation

Nadelen van elektrisch rijden;

  • Actieradius zekerheid
  • Zekerheid van laadmogelijkheid
  • Hoge aanschafwaarden elektrische auto's
  • Beperktere laadcapaciteit bedrijfswagens
  • Lager aanhanger trekgewicht

De ontwikkeling van de elektrische auto zelf, maar ook de ontwikkeling van de batterij technologie voor het opslaan van de benodigde energie en de laadinfrastructuur hebben tijd nodig gehad. Inmiddels is duidelijk dat de elektrische (bedrijfs)auto de komende jaren the way to go is. En dat is niet zo vreemd omdat elektrisch rijden, los van de fiscale stimulans vanuit de overheid, behoorlijk wat voordelen bied. Een elektrische auto heeft veel lagere verbruikskosten in vergelijk met een benzine of diesel auto waarbij de kosten voor brandstof zomaar 80% kunnen dalen. Daarnaast heeft een elektrische (bedrijfs)auto geen olie, veel minder bewegende onderdelen in het motorblok en bijvoorbeeld geen versnellingsbak. De kosten voor onderhoud en reparaties zijn om die reden ook lager.

Nederland voorloper in elektrisch rijden

Nederland is een voorloper in elektrisch rijden. De laadinfrastructuur is in Nederland veel verder ontwikkeld dan in veel andere landen omdat de Nederlandse overheid in 2012 al is begonnen met het stimuleren van elektrisch auto rijden. Door korting te geven op de fiscale bijtelling voor berijders en subsidies als Milieu Investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) voor elektrische- en hybride auto's beschikbaar te maken. Vanaf 2022 heeft de Nederlandse overheid ook een subsidieregeling in het leven geroepen voor nieuwe elektrische bedrijfswagens, de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfswagens (SEBA). Deze subsidie kan oplopen tot 5.000,- exclusief BTW en met deze regeling kunnen wij als leasemaatschappij direct het maandtarief verlagen.

Elektrische bedrijfswagens uit ons assortiment

De elektrische bedrijfswagens uit ons assortiment die momenteel in aanmerking komen voor deze Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfswagens zijn;

  • Citroen e-Jumpy
  • Citroen e-Berlingo
  • Citroen e-Jumper
  • FIAT E-Ducato
  • FIAT e-Scudo
  • Ford E-Transit
  • IVECO Daily Electric
  • Mercedes-Benz eVito
  • Mercedes-Benz eSprinter
  • Mercedes EQV
  • Nissan E-NV200
  • Opel Vivaro
  • Toyota PROACE Electric
  • Volkswagen e-Crafter

Is dit het moment om de stap naar elektrisch rijden te wagen? Het merendeel van de nieuw geleasete personenauto's zijn inmiddels elektrisch aangedreven. Ook in de bedrijfswagen markt komen er steeds meer alternatieven en goede oplossingen voor het midden- en kleine bedrijf (MKB) en de zelfstandige zonder personeel (ZZP-er). Diverse merken komen de komende jaren met elektrische bussen. Maar welke auto of bus is de juiste voor jou en de werkzaamheden die je ermee wilt uitvoeren? Al oriënterend zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Kilowatt uren (KWh's), 1-fase of 3-fase laden, actieradius, snelladen. Allemaal termen die je vast wel eens voorbij heb zien komen maar wat houdt het allemaal precies in en welke auto of bus is nu geschikt? En niet onbelangrijk, hoe goed kun je van de door het merk getoonde actieradius aan? In de winter? Bij min 5?

Veelgestelde vragen over elektrisch rijden

Hieronder vind je de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen met betrekking tot elektrisch laden. Maar neem vooral contact op met onze elektrisch rijden specialisten. We vertellen je graag meer over de voordelen en mogelijkheden.

Onze keuzes

Fietsen

No items found.
meest gekozen

Bedrijfswagens

Bekijk meer bedrijfswagens
Meest gekozen

Personenauto's

Bekijk meer personenauto's
Wij helpen graag

Altijd passend
advies

Bel: 072 792 0270Mail: info@newmobilitylease.nl

Heb je nog vragen of kunnen we je ergens bij helpen? Daar zijn we voor! Neem gerust contact met ons op. Onze experts staan altijd voor je klaar met passend advies over de ideale zakelijke mobiliteit oplossing voor jou of jouw bedrijf!

Veelgestelde vragen

+
Hoe optimaliseer ik de actieradius van mijn elektrische voertuig?

De actieradius van een elektrische auto geeft de afstand aan die je met een volle accu kunt afleggen. Een realistische inschatting van de gemiddelde afstand die een elektrisch voertuig kan afleggen, is 60% van de actieradius die de fabrikant heeft opgegeven. Hoever je komt met jouw voertuig hangt onder meer af van rijstijl, snelheid en de buitentemperatuur.

Met deze tips verhoog je je actieradius:

Zorg ervoor dat de auto voorverwarmd wordt op het moment dat deze nog aan de laadpaal staat. Gebruik onderweg stoel- en stuurverwarming in plaats van interieur verwarming voor minder energieverbruik.

Stel de economische rijstijl stand van de auto in. En gebruik de hoogste regeneratiestand, om optimaal energie terug te winnen bij loslaten van het gaspedaal. Het instructieboekje van je auto vertelt je waar je de regeneratiestand kunt instellen.

Bestel de auto met een warmtepomp, die zorgt voor een efficiënter energieverbruik.

Let op je weerstand. Kies voor standaard banden en velgen voor minder stroomverbruik.

Houd je aan de toegestane maximumsnelheid. Sneller rijden verbruikt meer stroom.

 

+
Hoe maak ik een goede reisplanning?

Stil staan omdat je accu leeg is, daar heeft niemand zin in. Het aantal laadstations groeit gestaag, maar een langere reis vraagt om een goede voorbereiding.

Een paar tips:

Stel altijd je navigatiesysteem in als je van huis gaat. Zo blijf je alert op het aantal kilometers dat je nog te gaan hebt en hoeveel je accu er nog aankan.

Maak gebruik van slimme apps die aangeven welke oplaadstations er op de route zijn. Plan je oplaad sessies vooraf en zorg dat je navigatie erop afkoerst.

Benut je laadsessies optimaal met een koffie-, lunch- of strek-de-benen pauze.

+
Ik woon in een appartementencomplex. Is een eigen laadpaal dan ook mogelijk?

Heb je een privé parkeerplaats en is deze niet je eigendom? Overleg met de eigenaar of de Vereniging van Eigenaren wat er mogelijk is. Het kan zijn dat de pandeigenaar bepaalde eisen stelt aan het merk van het laadpunt.

+
Kan ik een extra laadpas aanvragen?

Het is niet mogelijk om twee laadpassen te bestellen op één elektrische voertuig. 

Handige tip: koppel de laadpas in de autosleutel of laad de pas in de auto achter, zodat elke bestuurder kan opladen als dat nodig is.

 

+
Kan ik op mijn adres een laadpaal krijgen?

Een eigen laadpunt voor de deur heeft natuurlijk voordelen. Of dit mogelijk is, onderzoek je zo:

Je hebt een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. In het algemeen is het realiseren van een privé laadpunt geen enkel probleem. Bij de aanvraag worden de technische specificaties met je doorgenomen.

Je hebt een koopwoning met Vereniging van Eigenaren (VVE). Denk aan een appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen. Dan heb je toestemming nodig van de VVE voor de plaatsing van een laadpunt. Houd rekening met een langere doorlooptijd, omdat er meerdere partijen betrokken zijn bij het proces (VVE, beheerder). De leverancier komt altijd ter plekke kijken.  Bovendien is het soms nodig om extra voorzieningen in de parkeergarage te treffen die data-uitwisseling met het laadpunt mogelijk maken. 

Je hebt een huurwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. Neem contact op met de verhuurder en vraag naar de mogelijkheden.

Je hebt een koop- of huurwoning, maar geen parkeerplaats op eigengrond. Via de gemeente kun je een openbaar laadpunt in de buurt aanvragen. Elke gemeente gaat hier anders mee om. Benader je eigen gemeente.

 

+
Hoe werkt het laden bij een openbare laadpaal?

Voor het opladen aan een openbare laadpaal gebruik je de laadpas.

De laadpaal leest de RFID chip uit en controleert de code in een centraal register, waarna het opladen kan beginnen.

Stap voor stap:

Plug de stekkers van de oplaadkabel in het voertuig en in de laadpaal. Zorg dat deze aan beide zijden goed aangedrukt wordt.

Houd de laadpas voor de lezer van de paal.

De laadpas bevat een RFID chip die wordt uitgelezen en gecontroleerd.

Als de controle goed is start de laadactie, de kabel vergrendelt en de lampjes op de paal worden blauw.

Houd de laadpas voor de lezer om het laden te stoppen, de kabel ontgrendelt automatisch.

Haal de stekkers van de oplaadkabel uit het voertuig en de laadpaal.

Afhankelijk van het voertuig model: ontgrendel de stekker die in het voertuig zit.

Krijg je geen verbinding met de laadpaal of ervaar je andere storingen?

Neem contact op met de beheerder van de laadpaal. Contactgegevens staan op de paal. De beheerder ziet het snelst wat de mogelijke oorzaken zijn en helpt je op weg.

+
Met wat voor snellaadstekkers kan ik mijn voertuig laden?

Snelladen gebeurt met gelijkstroom die direct de accu in gaat. Er zijn verschillende standaarden met bijbehorende vermogens en stekkers:

Tesla Supercharger:

Dit is de snellaadstekker van Tesla en kan alleen voor Tesla gebruikt worden. De stekker heeft een max vermogen van 120 kW DC. De Tesla Model 3heeft een CCS laadpoort. En de bestaande Supercharger laadstations krijgen naast de bestaande Tesla stekkers ook CCS stekkers. Deze CCS stekkers zijn sinds kort ook vrijgegeven voor andere merken dan Tesla.

Mennekes AC:

Alleen Renault gebruikt de Mennekes AC als snellaad methode. Deze AC stekker heeft een max vermogen van 43 kW AC (is snelladen over wisselstroom waarbij andere standaarden allemaal gelijkstroom gebruiken).

CCS:

Dit is de bekendste snellaadstekker voor Europese voertuig merken. CCS heeft een maximum vermogen van 350 kW DC. Voertuigen die met CCS werken: Hyundai, BMW, Volvo, Audi, Jaguar, Volkswagen, Lucid, Mercedes, Chevrolet, Porsche, Smart, Honda, Rimac en Tesla Model 3.

CHAdeMO:

CHAdeMO wordt voornamelijk bij Aziatische voertuig merken gebruikt. De stekker heeft een maximum vermogen van 150 kW DC. Toyota, Kia, Citroen, Peugeot, Nissan, Mitshibushi en Byd gebruiken CHAdeMO.

Afhankelijk van de auto moet er in sommige gevallen een aparte aansluiting in de auto worden gebruikt. Dit vind je terug in de gebruikshandleiding van de auto.

+
Wat is een kWh?

Elektriciteitsverbruik wordt aangegeven in kWh. kW staat voor kilowatt en voor uur. Eén kWh is 1.000 Watt. Als een apparaat een verbruik heeft van 1,5 kWh, heb je na een uur 1.500 Watt verbruikt.

+
Waar vind ik de prijs van een kWh?

De prijs die je betaalt per kWh, vind je vaak terug op de maandelijkse afrekening van je huidige energieleverancier. Staat het kWh-bedrag hier niet op?

Kijk dan in je contract met de energieleverancier of in hun app.

+
Wat is het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden?

Simpel gezegd gaat bij 1-fase laden de stroom door één draad. Bij 3-fasen laden door drie draden. Het laadvermogen van een 3-fasen aansluiting is daarmee ook hoger dan dat van een 1-fase aansluiting. Daardoor laad het voertuig sneller op. Of jij 3-fasen kunt laden hangt af van de volgende punten:

1. De oplaad mogelijkheid van het lease voertuig. De meeste voertuigen kunnen 3-fasen laden. Kijk hiervoor in de specificaties van de auto.

2. Of je huisaansluiting fase-1 of fase-3 is. Dit kun je op twee manieren controleren.
A) Bij een 1-fase aansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter, bij een 3-fase aansluiting 3x220v/230v of 380/400v.

B) Ook op de factuur van je energieleverancier kun je dit terugvinden. Bij een 1-fase aansluiting staat hier 1x25A of 1x30A vermeld. Bij een3-fase aansluiting zal 3x25A op de factuur staan. 

Alle nieuwe huizen worden tegenwoordig met een 3-fase aansluiting opgeleverd, maar ook huizen met een 1-fase aansluiting kunnen in veel gevallen van een 3-fase aansluiting worden voorzien. Dit wordt verzwaren genoemd.