Veelgestelde vragen

Direct antwoord op de meest gestelde vragen

Waar kunnen we je mee helpen?

Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen aan New Mobility Lease.

Kun je het antwoord niet vinden, neem dan gerust contact met ons op! Onze specialisten staan altijd voor je klaar om je op passende wijze te helpen.

Heeft u vragen over een lopend fiets lease contract of fietsplan? Kijk dan op Hello Rider voor alle actuele informatie.

Alle veelgestelde vragen

+
Ben ik verzekerd tegen diefstal?

Diefstal van het voertuig - ja, je bent verzekerd tegen diefstal van het voertuig.

Diefstal van privé-eigendommen - privé-eigendommen vallen niet onder de verzekering van het voertuig. Check voor de zekerheid je inboedelverzekering.

Ja je bent verzekerd tegen diefstal van een voertuig.

+
Ben ik verzekerd zonder rijbewijs?

Om een voertuig te besturen moet je een geldig rijbewijs hebben. Heb je dit niet? Je riskeert een boete en in sommige gevallen heeft dit gevolgen voor de verzekering.

Je bent verzekerd als:

. Je rijbewijs niet verlopen is.

. Je in het bezit bent van een kopie van de aangifte na verlies/diefstal van je rijbewijs.

Maak je gebruik van het lease voertuig met een rijverbod, ingenomen rijbewijs of ingetrokken rijbevoegdheid? Dan ben je niet verzekerd.

‍In sommige gevallen heeft de contractant de verzekering ergens anders afgesloten.

Neem contact op met deze verzekeraar voor de voorwaarden. De contactinformatie vind je terug op het verzekeringsbewijs (groene kaart).

Om een voertuig te besturen moet je een geldig rijbewijs hebben. Heb je dit niet? Je riskeert een boete en in sommige gevallen heeft dit gevolgen voor de verzekering.

+
Bij welke dealer kan ik de fiets uitzoekenen laten onderhouden?

Door heel Nederland zijn meer dan 1000 dealers aangesloten op ons netwerk. Kijk op onze dealerlocator waar jouw dichtstbijzijnde dealer zit en welke merken je er kunt vinden. Of kies voor het gemak van online. Wil je een VanMoof? Een Veloretti? Een Cowboy? Of een Urban Arrow? Ze worden zo bij je thuis geleverd en op locatie onderhouden. 

Door heel Nederland zijn meer dan 1000 dealers aangesloten op ons NML netwerk.

+
Blijf ik als werkgever met een fiets zitten?

Nee, als het leasecontract eindigt kan de optie worden geboden aan de werknemer de fiets over te nemen. Kiest hij of zij ervoor de fiets niet over te nemen kan deze gewoon worden ingeleverd bij New Mobility Lease.

Nee, als het leasecontract eindigt kan de optie worden geboden aan de werknemer de fiets over te nemen. Kiest hij of zij ervoor de fiets niet over te nemen kan deze gewoon worden ingeleverd bij New Mobility Lease.

+
Bruto netto voordeel, wat is dat?

Omdat veel werkgevers inzien dat fietsen bijdraagt aan maatschappelijk en duurzaam ondernemen is er vaak een bepaald bedrag beschikbaar voor het leasen van een fiets. Maar op het moment dat jij als medewerker nog iets moet betalen van de maandelijkse leasekosten, dan mag je dat doen uit je brutoloon en betaal je minder belasting. Daarom heb je een voordeel ten hoogte van je belastingschijf en loopt je voordeel als snel op tot wel 40% ten opzichte van het zelf aanschaffen van een e-bike.

Op het moment dat jij als medewerker nog iets moet betalen van de maandelijkse leasekosten, mag je dat doen uit je brutoloon en betaal je minder belasting.

+
De automatische incasso is niet geslaagd, wat moet ik doen?

Er is een aantal redenen waarom een automatische incasso niet gelukt kan zijn. Maak het bedrag alsnog zo snel mogelijk over naar het bankrekeningnummer op naam van New Mobility Lease BV onder vermelding van het (de) factuurnummer(s).

Nog vragen? Neem dan contact met ons op via 072 - 7920270.

Kun of wil je niet betalen? Dan mag New Mobility Lease wettelijke incassokosten over het bedrag dat je te laat betaalt in rekening brengen. De hoogte daarvan hangt af van het te betalen bedrag.

Verwacht je dat je in de toekomst je maandbedrag niet kan betalen? Neem contact op via 072 - 7920270. We kijken samen hoe we kunnen voorkomen dat New Mobility Lease uiteindelijk de incasso uit handen moet geven.

Graag zo snel mogelijk zelf het bedrag overmaken.

+
Er heeft geen verrekening van laadkosten plaatsgevonden op mijn energienota, hoe kan dat?

De zakelijke stroomkosten voor thuisladen worden vergoed. De energieleverancier is hier niet bij betrokken.

Daarom zie je de verrekening van de laadkosten niet terug op de energienota.

De zakelijke stroomkosten voor thuisladen worden vergoed. De energieleverancier is hier niet bij betrokken.

+
Fietslease met het NML fietsplan en reiskosten, hoe zit dat?

Je mag als werkgever nog steeds onbelast 21 cent per kilometer aan je werknemers geven over de dagen dat iemand geen gebruik maakt van de fiets. Door een administratieve lasten verlichting uit 2023 is het mogelijk afspraken te maken tussen werkgever en werknemer over hoe vaak de fiets gebruik word voor woon - werkverkeer.

Je mag als werkgever nog steeds onbelast 21 cent per kilometer aan je werknemers geven, indien het aangetoond kan worden dat er op die dag gebruik werd gemaakt van een ander vervoersmiddel dan de lease fiets.

+
Heb ik een eigen risico?

Bij een verhaalbare schade wordt er geen eigen risico in rekening gebracht. Wanneer een schade niet verhaalbaar is zal er wel een eigen risico in rekening gebracht worden. Is het schadebedrag lager dan het eigen risico, dan betaal je alleen het schadebedrag.

Wanneer een schade niet verhaalbaar is zal er wel een eigen risico in rekening gebracht worden.

+
Heb ik eigen risico bij vervangend vervoer?

Heb je schade gereden met het vervangende voertuig? Dan is er altijd een eigen risico van toepassing. Krijg je een vervangend voertuig bijeen servicepartner? Dan teken je voor het gebruik van het vervangende voertuigen de daarbij behorende voorwaarden.

Wordt de factuur door New Mobility Lease betaald? Dan verrekenen wij maximaal het eigen risico dat met de contracthouder is afgesproken.

Heb je schade gereden met het vervangende voertuig? Dan is er altijd een eigen risico van toepassing.

+
Heb je schade veroorzaakt, maar zelf geen schade?

Schade veroorzaken is altijd vervelend, maar kan gebeuren.  We vinden het prettig als je de schade aan ons doorgeeft. Dat kan via info@newmobilitylease.nl.

We helpen je graag om dit goed af te handelen. 

Het is belangrijk dat je samen met de tegenpartij het Europese schadeformulier invult.

Is de tegenpartij niet aanwezig, laat dan je contactinformatie achter. Vul het schadeformulier dan samen op een later ogenblik in.

Een Europese schadeformulier kun je hier downloaden.

Kan gebeuren, geef de veroorzaakte schade wel door aan New Mobility Lease.

+
Heeft het plaatsen van een laadpaal gevolgen voor mijn meterkast?

Bij de installatie van de laadpaal past de installateur het onderstaande aan: 

De kabel voor de laadpaal wordt apart beveiligd in de meterkast. Daarvoor plaatsen ze een extra aardlekschakelaar.

Is er niet genoeg plek in de meterkast? Dan monteren ze er een kastje naast. Dat past nog steeds in de meterkast.

Ze leggen een kabel aan tussen de meterkast en de laadpaal buiten.

Daarnaast verbinden ze ook de internet router met de laadpaal.

De kabel voor de laadpaal wordt apart beveiligd in de meterkast. Daarvoor plaatsen ze een extra aardlekschakelaar.

+
Hoe bestel ik een fiets?

Je kunt zowel online-only merken bestellen als de conventionele merken die via de dealer geleverd worden. Via het portaal welke beschikbaar is voor je werkgever ontvang je een pincode en kun je de fiets online of bij de dealer bestellen. Soms heb je de fiets al binnen een dag beschikbaar.

Je kunt zowel online-only merken bestellen als de conventionele merken die via de dealer geleverd worden. Via het portaal welke beschikbaar is voor je werkgever ontvang je een pincode en kun je de fiets online of bij de dealer bestellen.

+
Hoe kan de fiscale bijtelling beperkt worden?

Er zijn vier manieren om de fiscale bijtelling te beperken. Dit kan door:

o   aantoonbaar de privékilometers tot 500 kilometer te beperken;

o   een voertuig te kiezen waarvoor een lager bijtelling tarief geldt;

o   een eigen bijdrage voor privégebruik;

o   beperkte beschikbaarheid van het lease voertuig.

Er zijn vier manieren om de fiscale bijtelling te beperken. Dit kan door:

+
Hoe kan ik aantoonbaar de privékilometers tot 500 kilometer beperken zodat er geen fiscale bijtelling toegepast wordt?

Als je geen bijtelling wilt, omdat je maximaal 500 kilometer per kalenderjaar privé rijdt, kun je aan je werkgever een verklaring van geen privégebruik die door de Belastingdienst wordt afgegeven overleggen aan je werkgever. De verklaring werkt als een vrijwaring voor je werkgever. De Belastingdienst geeft de verklaring kort na de aanvraag aan jou af. De werkgever moet dus beschikken over een kopie van de door de Belastingdienst afgegeven verklaring en neemt daarom geen genoegen met een kopie van de aanvraag. Wijzigen je omstandigheden waardoor de verklaring niet meer geldig is? Dan moet je dat aan de Belastingdienst melden.

Blijkt na controle dat de verklaring ten onrechte aan jou is afgegeven, dan trekt de Belastingdienst deze in. In beide gevallen krijg je vervolgens een naheffing van de Belastingdienst over de verstreken periode. De Belastingdienst informeert de werkgever over de intrekking. De werkgever moet dan vanaf dát moment de privé bijtelling toepassen (dus niet met terugwerkende kracht, dat loopt via jou). Bij een naheffing neemt de Belastingdienst de loonheffingen mee. De werkgever is niet verplicht om deze achteraf alsnog te vergoeden.

Middels een verklaring van geen privégebruik die door de Belastingdienst wordt afgegeven.

+
Hoe komt het dat het NML Fietsplan buiten de WKR valt?

De werkgever koopt de fiets niet maar wij als leasemaatschappij stellen de fiets beschikbaar namens de werkgever aan de werknemer. Sinds 2020 is bepaald dat de medewerker ook over de fiets van de zaak 7% bijtelling moet betalen. Voordeel hiervan is dat de fiets onbeperkt privé gebruikt mag worden. En je zou er zelfs je zoon of dochter op kunnen laten fietsen. Zonder dat dit voor de werkgever invloed heeft op de vrije bestedingsruimte in de WKR. De werknemer krijgt aan het einde van de looptijd de optie geboden om de fiets over te nemen tegen een vooraf bepaalde prijs van ongeveer 15% van de nieuwwaarde.

De werkgever koopt de fiets niet maar wij als leasemaatschappij stellen de fiets beschikbaar namens de werkgever aan de werknemer.

+
Hoe koppel ik meerdere laadpassen aan een privé laadpaal?

Wil je een extra laadpas toevoegen? Log in op het klant portaal van je laadvoorziening.

Weet je niet zeker wie de laadpaal levert? Controleer dit in je e-mail.

Log in op het klant portaal van je laadvoorziening.

+
Hoe koppel ik mijn laadpas aan mijn persoonlijke laadpaal?

De laadpas koppel je aan je privé laadpaal via het klant portaal van je laadvoorziening. Hier voer je het energietarief in van jouw energieleverancier én geef je het bankrekeningnummer op voor de vergoeding van jouw voertuig gerelateerde stroomverbruik.

Lukt het niet om de laadpas te koppelen?
Neem in dat geval contact op met de eigenaar van de laadvoorziening. Zij helpen je verder met het koppelen, en als nodig ontkoppelen, van de laadpas.

De laadpas koppel je aan je privé laadpaal via het klant portaal van je laadvoorziening.

+
Hoe lever ik mijn voertuig in?

Is het voertuig (bijna) einde contract en ga je deze inleveren? Maak dan via info@newmobilitylease.nl een inlever afspraak voor het inleveren van het lease voertuig. 

Eerder inleveren?
Ga je uit dienst? Of lever je het voertuig in voordat het contract is afgelopen? Neem dan contact op met je werkgever of contactpersoon bij New Mobility Lease.

Maak via info@newmobilitylease.nl een inlever afspraak voor het inleveren van het lease voertuig.

+
Hoe maak ik een goede reisplanning?

Stil staan omdat je accu leeg is, daar heeft niemand zin in. Het aantal laadstations groeit gestaag, maar een langere reis vraagt om een goede voorbereiding.

Een paar tips:

Stel altijd je navigatiesysteem in als je van huis gaat. Zo blijf je alert op het aantal kilometers dat je nog te gaan hebt en hoeveel je accu er nog aankan.

Maak gebruik van slimme apps die aangeven welke oplaadstations er op de route zijn. Plan je oplaad sessies vooraf en zorg dat je navigatie erop afkoerst.

Benut je laadsessies optimaal met een koffie-, lunch- of strek-de-benen pauze.

Stel altijd je navigatiesysteem in als je van huis gaat.

+
Hoe optimaliseer ik de actieradius van mijn elektrische voertuig?

De actieradius van een elektrische auto geeft de afstand aan die je met een volle accu kunt afleggen. Een realistische inschatting van de gemiddelde afstand die een elektrisch voertuig kan afleggen, is 60% van de actieradius die de fabrikant heeft opgegeven. Hoever je komt met jouw voertuig hangt onder meer af van rijstijl, snelheid en de buitentemperatuur.

Met deze tips verhoog je je actieradius:

Zorg ervoor dat de auto voorverwarmd wordt op het moment dat deze nog aan de laadpaal staat. Gebruik onderweg stoel- en stuurverwarming in plaats van interieur verwarming voor minder energieverbruik.

Stel de economische rijstijl stand van de auto in. En gebruik de hoogste regeneratiestand, om optimaal energie terug te winnen bij loslaten van het gaspedaal. Het instructieboekje van je auto vertelt je waar je de regeneratiestand kunt instellen.

Bestel de auto met een warmtepomp, die zorgt voor een efficiënter energieverbruik.

Let op je weerstand. Kies voor standaard banden en velgen voor minder stroomverbruik.

Houd je aan de toegestane maximumsnelheid. Sneller rijden verbruikt meer stroom.

 

Met deze tips verhoog je je actieradius: voorverwarmen, economische rijstijl, auto met warmtepomp, standaard bandenmaat, houd je aan de maximumsnelheid.

+
Hoe toon ik beperkte beschikbaarheid van het lease voertuig aan om de fiscale bijtelling te beperken?

Je kunt de fiscale bijtelling ook beperken, als jij of je werkgever kan aantonen dat het lease voertuig slechts een deel van het jaar voor privégebruik ter beschikking heeft gestaan. Je komt alleen voor deze vorm van beperking van de bijtelling in aanmerking, als het lease voertuig daadwerkelijk en aantoonbaar niet privé ter beschikking stond. Dat is bijvoorbeeld het geval indien je het lease voertuig, compleet met sleutels en papieren, bij je werkgever inlevert na deze onder werktijd ten behoeve van het bedrijf te hebben gebruikt.

Het kan raadzaam zijn om contact op te nemen met de Belastingdienst zodat in overleg kan worden besloten aan welke administratieve en/of vereisten moet worden voldaan. Dit kan onnodige controles en discussies achteraf voorkomen.

Je kunt de fiscale bijtelling ook beperken, als jij of je werkgever kan aantonen dat het lease voertuig slechts een deel van het jaar voor privégebruik ter beschikking heeft gestaan.

+
Hoe vraag ik een openbare laadpaal aan?

Bij de gemeente kun je een openbare laadpaal aanvragen. Daarvoor gelden een aantal voorwaarden:

Je woont óf werkt in de gemeente waar je de laadpaal aanvraagt.

Je kunt aantonen dat je een elektrisch voertuig rijdt óf gaat rijden.

Je kunt zelf geen laadpaal plaatsen in de buurt van jouw woning.

De gemeente heeft budget en is bereid te investeren in een nieuwe laadpaal.

Aanvraag laadpaal per gemeente. Dit regel je via Openbaarladen.nl. Per gemeente kunnende regels verschillen. Vraag ernaar bij de gemeente.

Dit regel je via Openbaarladen.nl. Per gemeente kunnende regels verschillen. Vraag ernaar bij de gemeente.

+
Hoe vul ik het schadeformulier in?

Je vult een schadeformulier als volgt in:

Vul in ieder geval 1 t/m 4 in.

Is er een getuige aanwezig? Dan vul je 5 in. Anders laat je deze open.

Bij 6 vul je als zakelijke leaserijder de gegevens van je werkgever in.

Vul bij 7 de voertuig gegevens in. 

Bij 8 vul je de gegevens van de verzekeraar in. Deze staan op de groene kaart.

Vul bij 9 de gegevens van de bestuurder op het moment van het ongeval in. 

Geef bij 10 met een pijl de plaats aan waar je voertuig het eerst werd geraakt.

Omschrijf bij 11 de zichtbare schade (maak ook foto’s indien mogelijk).

Kruis bij 12 de vakjes aan die op jou van toepassing zijn. 

Teken bij 13 zo goed mogelijk de situatie na zoals deze heeft plaatsgevonden.

Onderteken het schadeformulier.

Vul de achterkant t/m of er politie bij betrokken is geweest.

Is er een tegenpartij bij betrokken? Laat deze dan de andere kant van de voorzijde invullen en ondertekenen.

Volg de stappen op het formulier en vergeet niet te ondertekenen.

+
Hoe weet ik wie mijn netbeheerder is?

Ga naar mijnaansluiting.nl om te zien wie je netwerkbeheerder is. Hier kun je terecht voor vragen over de aansluitingen een verzwaring van de meterkast aanvragen.

Ga naar mijnaansluiting.nl om te zien wie je netwerkbeheerder is.

+
Hoe werkt de bijtelling bij het leasen van een fiets?

Per jaar wordt 7% van de nieuwwaarde van de fiets bij je salaris opgeteld, de bruto bijtelling. Voorbeeld; een fiets van 2.400,-geeft een bruto bijtelling van (2.400 x 7%) 168,- per jaar ofwel 14,- per maand. Netto kost je dit afhankelijk van je jaarsalaris en de bijbehorende belastingschaal (37,1%) 5,19 of (49,5%) 6,93. Met het betalen van de bijtelling mag je de fiets onbeperkt privé gebruiken en is het niet verplicht alleenwoon-werk kilometers te fietsen.

Per jaar wordt 7% van de nieuwwaarde van de fiets bij je salaris opgeteld, de bruto bijtelling. Voorbeeld; een fiets van 2.400,-geeft een bruto bijtelling van (2.400 x 7%) 168,- per jaar ofwel 14,- per maand.

+
Hoe werkt de kredietcheck?

Als je onderneming wilt leasen wordt er altijd een kredietcheck gedaan.

Hoelang duurt de kredietcheck?

Je ontvangt een paar dagen na het indienen van je aanvraag voor een lease voertuig bericht over je kredietcheck.

 

Ik wil mijn bestelling wijzigen. Krijg ik een nieuwe krediettoetsing?

Nee. Als je eenmaal de financiële toetsing hebt gehad, hoef je bijeen wijziging in je bestelling geen nieuwe toetsing te doorlopen.

Hoelang duurt de kredietcheck? Je ontvangt een paar dagen na het indienen van je aanvraag voor een lease voertuig bericht over je kredietcheck.

+
Hoe werkt een fietsplan?

Met een fietsplan biedt de werkgever de werknemer de kans om fiscaal aantrekkelijk een fiets aan te rijden. Op basis van een neutrale werkgeversbijdrage bespaart de medewerker al snel 35% ten opzichte van het kopen van een fiets. De fiets mag bovendien onbeperkt prive gebruikt worden zonder dat dit van invloed is op de vrije ruimte in de werkkostenregeling van de werkgever.

Met het NML fietsplan stelt New Mobility Lease namens de werkgever een (elektrische) fiets beschikbaar aan de medewerker. Dit is inclusief verzekering, reparatie, onderhoud en banden vervangen ongeacht de hoeveelheid kilometers die gereden wordt. Na de vaste looptijd van 36 maanden krijgt de medewerker de optie om de fiets over te nemen. Het leasetarief kan betaald worden vanuit het brutoloon waardoor er over dit bedrag geen inkomstenbelasting betaald wordt. Zie hier het grote voordeel voor de werknemer. Vaak kiest de werkgever voor een bijdrage in het leasetarief om zo concreet invulling te geven aan thema's als vitaliteit, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen daarnaast is het een teken van goed werkgeverschap.

Met een fietsplan biedt de werkgever de werknemer de kans om fiscaal aantrekkelijk een fiets aan te rijden. Op basis van een neutrale werkgeversbijdrage bespaart de medewerker al snel 35% ten opzichte van het kopen van een fiets.

+
Hoe werkt het Fietsplan 2024?

Lees alles over het fietsplan 2024 op onze fietsplan pagina. Wat is het grote voordeel voor werkgevers, waarom valt het buiten de werkkostenregeling (wkr)? En bereken je voordeel, al snel 35%, in onze calculator. Bekijk de aangesloten dealers en een greep uit onze aanbiedingen of vraag onze gratis informatie brochure aan.

Meer informatie over het fietsplan 2024.

Zoek je fiets online of bij de dealer en betaal hem via je brutosalaris met maximaal fiscaal bruto / netto voordeel.

+
Hoe werkt het laden bij een openbare laadpaal?

Voor het opladen aan een openbare laadpaal gebruik je de laadpas.

De laadpaal leest de RFID chip uit en controleert de code in een centraal register, waarna het opladen kan beginnen.

Stap voor stap:

Plug de stekkers van de oplaadkabel in het voertuig en in de laadpaal. Zorg dat deze aan beide zijden goed aangedrukt wordt.

Houd de laadpas voor de lezer van de paal.

De laadpas bevat een RFID chip die wordt uitgelezen en gecontroleerd.

Als de controle goed is start de laadactie, de kabel vergrendelt en de lampjes op de paal worden blauw.

Houd de laadpas voor de lezer om het laden te stoppen, de kabel ontgrendelt automatisch.

Haal de stekkers van de oplaadkabel uit het voertuig en de laadpaal.

Afhankelijk van het voertuig model: ontgrendel de stekker die in het voertuig zit.

Krijg je geen verbinding met de laadpaal of ervaar je andere storingen?

Neem contact op met de beheerder van de laadpaal. Contactgegevens staan op de paal. De beheerder ziet het snelst wat de mogelijke oorzaken zijn en helpt je op weg.

Voor het opladen aan een openbare laadpaal gebruik je de laadpas.

+
Hoe wordt de bijtelling berekend?

Bijtelling is het bedrag dat bij het loon wordt opgeteld als je een voertuig van de zaak privé gebruikt. Gebaseerd op een percentage van de cataloguswaarde van het voertuig. Als leaserijder betaal je bijtelling wanneer je meer rijdt dan 500 kilometer privé per jaar.  

De wettelijke regeling gaat uit van een nauwkeurige, evenredige berekening. De berekening van de bijtelling geldt voor de periode dat het voertuig voor de leaserijder ter beschikking staat.  

Bijtelling wordt berekend als een percentage van de cataloguswaarde van het voertuig.

+
Hoe wordt de bijtelling privégebruik voertuig berekend?

De hoogte van de bijtelling hangt af van de catalogus prijzen de CO2-uitstoot van het voertuig waarin je rijdt. De waarde van het privégebruik wordt op kalenderjaar basis bepaald op een forfaitair percentage van de catalogusprijs van het voertuig. De werkgever moet iedere maand een twaalfde deel hiervan bij het loon van de werknemer tellen. Vervolgens dient de werkgever hierover loonheffingen in te houden en af te dragen aan de Belastingdienst.

De hoogte van de bijtelling hangt af van de catalogus prijzen de CO2-uitstoot van het voertuig waarin je rijdt.

+
Ik ben mijn kentekenkaart kwijt. Wat moet ik doen?

Via info@newmobilitylease.nl vraag je een nieuw kentekenbewijs aan. Deze ontvang je binnen 3 tot 5 werkdagen.

Let op! Het aanvragen van een nieuw kentekenbewijs kosten met zich mee. Wij verrekenen deze kosten met de contractant.

Via info@newmobilitylease.nl vraag je een nieuw kentekenbewijs aan. Deze ontvang je binnen 3 tot 5 werkdagen.

+
Ik ben mijn laadpas vergeten, hoe kan ik nu laden en betalen?

Bij sommige publieke laadpalen kun je laden via een app en heb je dus geen laadpas nodig.

Heb je een privé laadpaal? Dan kun je de laadsessie ook starten vanuit de online omgeving van de laadpaal leverancier.

Bij sommige publieke laadpalen kun je laden via een app en heb je dus geen laadpas nodig.

+
Ik ben mijn tankpas vergeten, hoe kan ik nu tanken?

Dat is vervelend, maar kan gebeuren. Wij adviseren je om in dit geval de gemaakte kosten voor te schieten. Vervolgens kun je deze kosten declareren via info@newmobilitylease.nl.

Wij adviseren je om in dit geval de gemaakte kosten voor te schieten. Vervolgens kun je deze kosten declareren via info@newmobilitylease.nl.

+
Ik heb een bekeuring uit België ontvangen, wat nu?

Heb je een bekeuring uit België gekregen? De Belgische dienst 'Verkeersboetes’ vraagt om door te geven wie de gebruiker van het lease voertuig is. New Mobility Lease is volgens Europese richtlijnen en de Belgische wet verplicht deze gegevens te leveren. Aan de hand van deze informatie stuurt de Belgische instantie jou rechtstreeks de bekeuring toe. 

Wat moet je doen:

Volg de betaalinstructies als jij de bekeuring hebt gereden.  

Reed er iemand anders? Volg dan de instructie om de bekeuring te betwisten. 

Volg de betaalinstructies als jij de bekeuring hebt gereden. Reed er iemand anders? Volg dan de instructie om de bekeuring te betwisten. 

+
Ik heb een bekeuring uit het buitenland ontvangen, wat nu?

Zodra wij een bekeuring uit het buitenland ontvangen sturen wij deze direct door naar jou of je werkgever.

Vragen over de bekeuringen?

Neem contact op met de buitenlandse instantie. Contactgegevens vind je terug op de bekeuring.

Zodra wij een bekeuring uit het buitenland ontvangen sturen wij deze direct door naar jou of je werkgever.

+
Ik heb geen slimme meter. Maakt dit uit?

Je hebt geen slimme meter nodig voor thuisladen. Een slimme meter heeft wel verschillende voordelen. Zo laad je altijd op maximale snelheid met Dynamic Load Balancing en kun je gebruik maken van slim laden. 

Geen slimme meter? We raden aan om tijdens het aanvragen van een laadpaal ook een slimme meter aan te vragen bij jouw netbeheerder. Dit is in de meeste gevallen gratis.

Je hebt geen slimme meter nodig voor thuisladen.

+
Ik heb schade, wat moet ik doen?

Schade is altijd vervelend, maar dat gaan we voor je regelen. Geef de schade binnen 48 uur aan ons door via info@newmobilitylease.nl. We zullen dan zo snel mogelijk contact met je opnemen en een passende oplossing voorstellen.  

Is de schade (niet) verhaalbaar?
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Is de schade die is ontstaan aan jou te wijten dan noemen we deze niet verhaalbaar. In dit geval zullen de kosten door onze verzekeraar worden betaald en zal een eigen risico in rekening gebracht worden. Wanneer de ontstane schade niet aan jou te wijten is en de schuldige is bekend, is de schade verhaalbaar en zal onze verzekeraar de kosten op de tegenpartij verhalen. In dit geval zal geen eigen risico in rekening gebracht worden.

Herstellen
Bij het melden van de schade geef je aan of je de schade wilt laten herstellen.Een krasje kan je meestal prima laten zitten. Wij pakken het herstel van deze schade na het inleveren van het voertuig op. Scheelt jou ook weer tijd.

Schade herstellen? Dan koppelen we je aan één van onze herstellers bij jou in de buurt. De schadehersteller neemt vervolgens binnen één werkdag contact met je op om een afspraak te maken.

Schade is altijd vervelend, maar dat gaan we voor je regelen. Geef de schade binnen 48 uur aan ons door via info@newmobilitylease.nl.

+
Ik wil een parkeervergunning aanvragen, hoe moet ik dat doen?

Een parkeervergunning vraag je zelf aan bij de gemeente. Omdat het om een lease voertuig gaat, kan het zijn dat je werkgever je moet machtigen als gebruiker van het lease voertuig. Vraag de machtiging aan via info@newmobilitylease.nl.

Een parkeervergunning vraag je zelf aan bij de gemeente. Omdat het om een lease voertuig gaat, kan het zijn dat je werkgever je moet machtigen als gebruiker van het lease voertuig. Vraag de machtiging aan via info@newmobilitylease.nl.

+
Ik wil een schadevrij rijden verklaring. Kan dat?

Je schadevrij rijden verklaring vraag je aan via info@newmobilitylease.nl.

Hiervoor moet in ieder geval:

. het lease voertuig via New Mobility Lease verzekerd zijn geweest; 

. jij als leaserijder bij New Mobility Lease geregistreerd zijn geweest.

Wanneer je contract helemaal is afgelopen kunnen wij de schadevrije jaren pas afgeven.

Je schadevrij rijden verklaring vraag je aan via info@newmobilitylease.nl.

+
Ik wil mijn contract verlengen

Contract verlengen? Bespreek de mogelijkheden met de werkgever.

Ben je contractant? Neem dan contact op met New Mobility Lease via info@newmobilitylease.nl.   

Of neem telefonisch contact met ons via 072-7920270.

 

Ben je contractant? Neem dan contact op met New Mobility Lease via info@newmobilitylease.nl.

+
Ik wil mijn leasecontract (vroegtijdig) stoppen?

Je kan het leasecontract eerder stoppen dan afgesproken. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Check de mantelovereenkomst of neem contact op met New Mobility Lease.

Je kan het leasecontract eerder stoppen dan afgesproken. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn.

+
Ik wil mijn vervangend voertuig inleveren.

Als je het vervangend voertuig gaat inleveren, vergeet dan niet:

je eigendommen uit het voertuig te halen;

het voertuig netjes achter te laten;

het voertuig vol te tanken.

Vergeet niet de eigendommen uit het voertuig te halen.

+
Ik woon in een appartementencomplex. Is een eigen laadpaal dan ook mogelijk?

Heb je een privé parkeerplaats en is deze niet je eigendom? Overleg met de eigenaar of de Vereniging van Eigenaren wat er mogelijk is. Het kan zijn dat de pandeigenaar bepaalde eisen stelt aan het merk van het laadpunt.

Overleg met de eigenaar of de Vereniging van Eigenaren wat er mogelijk is.

+
Is een leasefiets aantrekkelijk voor mijn medewerkers?

Zeker! Het is voor medewerkers zeer aantrekkelijk om via de zaak een fiets te leasen. Naast dat het fiscaal heel aantrekkelijk gemaakt kan worden waardoor je de fiets ook onbeperkt privé kunt gebruiken kun je fors op brandstofkosten besparen en is het natuurlijk gezond om lekker door de buitenlucht te fietsen.

Het is voor medewerkers zeer aantrekkelijk om via de zaak een fiets te leasen. Naast dat het fiscaal heel aantrekkelijk gemaakt kan worden waardoor je de fiets ook onbeperkt privé kunt gebruiken kun je fors op brandstofkosten besparen en is het natuurlijk gezond om lekker door de buitenlucht te fietsen.

+
Is er een maximumbedrag voor fiets aankopen via het Fietsplan 2024?

Ja, er is een maximumbedrag vastgesteld voor fiets aankopen via het Fietsplan 2024. Raadpleeg uw werkgever voor de precieze bedragen of neem contact met ons op.

Ja, er is een maximumbedrag vastgesteld voor fiets aankopen via het Fietsplan 2024. Raadpleeg uw werkgever voor de precieze bedragen.

+
Is leasen fiscaal vriendelijk?

Zeker, het leasen van een fiets goedkoper dan het zelfkopen van een fiets omdat je de mogelijkheid hebt de fiets vanuit je brutoloon te betalen. Idealiter met een werkgeversbijdrage waardoor het nog interessanter voor de berijder wordt. Het bruto – netto voordeel heb je met leasing ook over de kosten voor onderhoud, reparatie en verzekering. Bovendien kun je de fiets aan het einde van de looptijd overnemen voor 15% van de nieuwwaarde en word het je eigen fiets.

Zeker, het leasen van een fiets goedkoper dan het zelfkopen van een fiets omdat je de mogelijkheid hebt de fiets vanuit je brutoloon te betalen.

+
Kan de fiets worden overgenomen aan het einde van de looptijd?

Ja dat kan. Voor een vooraf vastgesteld bedrag van +/- 15% van de nieuwwaarde kan de fiets na 3 jaar worden overgenomen door de berijder. Let wel, het is een optie die geboden wordt, uiteraard kun je de fiets ook gewoon inleveren en een nieuwe uitzoeken.

Je kan de fiets overnemen aan het einde van de looptijd. Voor een vooraf vastgesteld bedrag van +/- 15% van de nieuwwaarde kan de fiets na 3 jaar worden overgenomen door de berijder. Let wel, het is een optie die geboden wordt, uiteraard kun je de fiets ook gewoon inleveren en een nieuwe uitzoeken.

+
Kan ik BTW aftrekken

De tarieven die je op onze site ziet zijn tarieven voor full operationel lease exclusief BTW. Het tarief kunt u aftrekken van uw belastbare winst en de BTW op uw maandelijkse factuur kunt u terugvorderen.

Het tarief kunt u aftrekken van uw belastbare winst en de BTW op uw maandelijkse factuur kunt u terugvorderen.

+
Kan ik accessoires of onderdelen aan het eind van mijn contract overnemen?

Bij het inleveren van het voertuig lever je ook de accessoires en onderdelen in. Het is niet mogelijk om deze over te nemen.

Bij het inleveren van het voertuig lever je ook de accessoires en onderdelen in. Het is niet mogelijk om deze over te nemen.

+
Kan ik de afkoopsom van een leasecontract bij beëindiging van mijn dienstverband in mindering laten brengen op de bijtelling privégebruik?

Als jij en je werkgever zijn overeengekomen dat de afkoopsom van een leasecontract bij beëindiging van het dienstverband voor rekening is van de werknemer en wordt aangemerkt als een eigen bijdrage voor privégebruik voertuig, dan kan deze betaling als eigen bijdrage voor privégebruik in mindering worden gebracht op de bijtelling privégebruik voertuig tot maximaal een fiscale bijtelling van nihil ontstaat. De fiscale bijtelling kan niet negatief worden.

Aangemerkt als een eigen bijdrage voor privégebruik voertuig, dan kan deze betaling als eigen bijdrage voor privégebruik in mindering worden gebracht op de bijtelling

+
Kan ik de bekeuring in termijnen betalen?

Het is niet mogelijk om bekeuringen in termijnen te betalen. We adviseren om het volledige bedrag op tijd over te maken om een verhoging van de bekeuring te voorkomen.

Het is niet mogelijk om bekeuringen in termijnen te betalen.

+
Kan ik een extra laadpas aanvragen?

Het is niet mogelijk om twee laadpassen te bestellen op één elektrische voertuig. 

Handige tip: koppel de laadpas in de autosleutel of laad de pas in de auto achter, zodat elke bestuurder kan opladen als dat nodig is.

 

Het is niet mogelijk om twee laadpassen te bestellen op één elektrische voertuig.

+
Kan ik een onderhoudsbeurt met bandenwissel of schadeherstel combineren?

Het onderhoud, schadeherstel en bandenwissel aan je voertuig kun je combineren. Maak een afspraak bij je reparateur en laat deze vooraf contact opnemen met New Mobility Lease.

Het onderhoud, schadeherstel en bandenwissel aan je voertuig kun je combineren.

+
Kan ik laden in het buitenland?

Met de MTC laadpas kun je opladen bij ruim 100.000 oplaadpunten aangesloten bij het MTC netwerk. Houd er rekening mee dat de hoeveelheid laadpalen en daarmee de dekking in het buitenland niet overal zo goed is als in Nederland. 

Welke stekker heb ik nodig?

Veruit de meeste laadpunten zijn uitgerust met de Type 2 (Mennekes)stekker. Type 2 is de standaard in Europa. De dealer levert de juiste kabel voor je voertuig.

Snellaadpunten hebben eigen stekkers

Snellaadpunten hebben vaste kabels waar verschillende type stekkers worden aangeboden (AC Mennekes, CCS en CHAdeMO). Je hebt daar geen eigen laadkabel nodig. Tesla rijders kunnen terecht bij een Tesla Supercharger station met hun eigen stekkers. Desgewenst kunnen zij adapters gebruiken bij de andere stations. Tesla Model 3 is voorzien van CCS en kan overal worden opgeladen.

 

Met de MTC laadpas kun je opladen bij ruim 100.000 oplaadpunten aangesloten bij het MTC netwerk.

+
Kan ik mijn apk combineren met een onderhoudsbeurt?

Apk en onderhoud aan je voertuig kun je uiteraard combineren.

Apk en onderhoud aan je voertuig kun je uiteraard combineren.

+
Kan ik mijn contract wijzigen?

Tussentijds uw contract aanpassen, dat kan. Neem contact op met New Mobility Lease om de mogelijkheden te bespreken.

Tussentijds uw contract aanpassen, dat kan. Neem contact op met New Mobility Lease om de mogelijkheden te bespreken.‍

+
Kan ik op mijn adres een laadpaal krijgen?

Een eigen laadpunt voor de deur heeft natuurlijk voordelen. Of dit mogelijk is, onderzoek je zo:

Je hebt een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. In het algemeen is het realiseren van een privé laadpunt geen enkel probleem. Bij de aanvraag worden de technische specificaties met je doorgenomen.

Je hebt een koopwoning met Vereniging van Eigenaren (VVE). Denk aan een appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen. Dan heb je toestemming nodig van de VVE voor de plaatsing van een laadpunt. Houd rekening met een langere doorlooptijd, omdat er meerdere partijen betrokken zijn bij het proces (VVE, beheerder). De leverancier komt altijd ter plekke kijken.  Bovendien is het soms nodig om extra voorzieningen in de parkeergarage te treffen die data-uitwisseling met het laadpunt mogelijk maken. 

Je hebt een huurwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. Neem contact op met de verhuurder en vraag naar de mogelijkheden.

Je hebt een koop- of huurwoning, maar geen parkeerplaats op eigengrond. Via de gemeente kun je een openbaar laadpunt in de buurt aanvragen. Elke gemeente gaat hier anders mee om. Benader je eigen gemeente.

 

Een eigen laadpunt voor de deur heeft natuurlijk voordelen. Of dit mogelijk is, onderzoek je zo:

+
Kan thuisladen voor overbelasting zorgen?

Overbelasting van je stroomnetwerk wordt voorkomen door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de capaciteit ervan. Dit heet Dynamic Load Balancing en wordt vaak standaard geleverd bij je laadpaal en werkt via de slimme meter. Heb je nog geen slimme meter? Vraag deze dan direct aan bij je netbeheerder.

Overbelasting van je stroomnetwerk wordt voorkomen door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de capaciteit ervan.

+
Krijg ik een BKR registratie?

Nee, zakelijke lease word niet geregistreerd bij het bureau voor krediet registratie.

Nee, zakelijke lease word niet geregistreerd bij het bureau voor krediet registratie.

+
Krijg ik een BKR-registratie?

Nee, je krijgt geen BKR-registratie bij het leasen vaneen fiets via je werkgever. De lease fiets wordt namelijk ter beschikking gesteld aan jou door de werkgever.

Nee, je krijgt geen BKR-registratie bij het leasen vaneen fiets via je werkgever. De lease fiets wordt namelijk ter beschikking gesteld aan jou door de werkgever.

+
Krijg ik een kentekenbewijs voor het voertuig?

Je ontvangt het kentekenbewijs binnen 3 tot 5 werkdagen na de levering van het voertuig. Dit gaat via de post.

Bij de aflevering van het voertuig ontvang je een tijdelijke tenaamstelling, die de kentekenkaart in de tussentijd vervangt. Deze tenaamstelling heb je niet meer nodig als je het kentekenbewijs voor het voertuig hebt ontvangen.   

Niet ontvangen?

Heb je na twee weken nog steeds niet het kentekenbewijs ontvangen? Neem dan contact op via ino@newmobilitylease.nl. Na een maand kunnen we het kentekenbewijs niet meer kosteloos aanvragen.

Je ontvangt het kentekenbewijs binnen 3 tot 5 werkdagen na de levering van het voertuig. Dit gaat via de post.

+
Krijg ik een vervangend voertuig als mijn leasevoertuig ter reparatie staat?

Of vervangend vervoer gedekt is, vind je terug in het leasecontract. Check dit voor de onderhoudsbeurt, zo kom je niet voor onverwachte kosten te staan.

Bij een onderhoudsbeurt is een vervangend voertuig vaak niet meegenomen in de dekking. Als het vervangend voertuig buiten de dekking valt, verrekenen wij deze kosten met de contractant. Vaak biedt de reparateur als alternatief een gratis haal- en brengservice.

Waarom is mijn vervangend voertuig niet gelijk aan de klasse van mijn lease voertuig?

In het contract is vooraf vastgesteld wat de maximale vergoede klasse voor het vervangende voertuig is. Daarnaast speelt beschikbaarheid ook een rol. Het is dus mogelijk dat het huurvoertuig een andere model of uitvoering is dan je lease voertuig.

 

Of vervangend vervoer gedekt is, vind je terug in het leasecontract.

+
Laden via het stopcontact, kan dat?

In noodsituaties is het mogelijk om je elektrische auto te laden via een normaal stopcontact met een zogenaamde Schuko stekker. Deze oplossing is vanwege de warmtevorming in de stekker (brandgevaar) en de lange laadduur niet geschikt voor de dagelijkse laadbehoefte. Het is niet mogelijk om de stroomkosten, gemaakt via het normale stopcontact, aan de werkgever door te belasten.

Let op! Er wordt niet bij alle elektrische voertuig standaard een Schuko stekker meegeleverd.

In noodsituaties is het mogelijk om je elektrische auto te laden via een normaal stopcontact met een zogenaamde Schuko stekker.

+
Mag ik de lease fiets altijd gebruiken?

Door het betalen van de bijtelling mag je de lease fiets of e-bike onbeperkt gebruiken. Je hoeft de fiets dus ook niet voor woon- werk verkeer te gebruiken en je mag hem zelfs beschikbaar stellen aan je gezinsleden.

Ten opzichte van de aanschaf van een fiets bespaar je al snel 40%. Je kunt de fiets aan het eindvan de looptijd overnemen maar je mag hem ook weer inleveren en een nieuwe uitzoeken.

Je hebt nooit onverwachte kosten, al het onderhoud, de reparaties en verzekering zijn inclusief en omdat het een operationele lease is krijg je geen registratie bij het BKR..

Door het betalen van de bijtelling mag je de lease fiets of e-bike onbeperkt gebruiken.

+
Met wat voor snellaadstekkers kan ik mijn voertuig laden?

Snelladen gebeurt met gelijkstroom die direct de accu in gaat. Er zijn verschillende standaarden met bijbehorende vermogens en stekkers:

Tesla Supercharger:

Dit is de snellaadstekker van Tesla en kan alleen voor Tesla gebruikt worden. De stekker heeft een max vermogen van 120 kW DC. De Tesla Model 3heeft een CCS laadpoort. En de bestaande Supercharger laadstations krijgen naast de bestaande Tesla stekkers ook CCS stekkers. Deze CCS stekkers zijn sinds kort ook vrijgegeven voor andere merken dan Tesla.

Mennekes AC:

Alleen Renault gebruikt de Mennekes AC als snellaad methode. Deze AC stekker heeft een max vermogen van 43 kW AC (is snelladen over wisselstroom waarbij andere standaarden allemaal gelijkstroom gebruiken).

CCS:

Dit is de bekendste snellaadstekker voor Europese voertuig merken. CCS heeft een maximum vermogen van 350 kW DC. Voertuigen die met CCS werken: Hyundai, BMW, Volvo, Audi, Jaguar, Volkswagen, Lucid, Mercedes, Chevrolet, Porsche, Smart, Honda, Rimac en Tesla Model 3.

CHAdeMO:

CHAdeMO wordt voornamelijk bij Aziatische voertuig merken gebruikt. De stekker heeft een maximum vermogen van 150 kW DC. Toyota, Kia, Citroen, Peugeot, Nissan, Mitshibushi en Byd gebruiken CHAdeMO.

Afhankelijk van de auto moet er in sommige gevallen een aparte aansluiting in de auto worden gebruikt. Dit vind je terug in de gebruikshandleiding van de auto.

Er zijn verschillende standaarden met bijbehorende vermogens en stekkers: Tesla Supercharger, Mennekes, CHAdeMO

+
Mijn factuur klopt niet, wat moet ik nu doen?

Als een factuur niet klopt, wil je dit natuurlijk snel geregeld hebben.

Bel in deze gevallen het telefoonnummer 072 - 7920270.

Bel in deze gevallen het telefoonnummer 072 - 7920270.

+
Mijn laadpaal doet het niet, wat nu?

Vervelend dat de laadpaal niet werkt. Hierbij een aantal oplossingen. Lukt het dan nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

Controleer in het klant portaal van de laadvoorziening de status van de laadpaal. Is de status offline? Controleer je internetverbinding. 

Geeft de laadpaal een foutmelding? Reset de laadpaal via de beheeromgeving. Zet de laadpaal uit en weer aan zodat de instellingen opnieuw worden opgehaald.

Lukt dat niet? Zet in de meterkast de groep waar de laadpaal aan hangt tijdelijk 30 seconden uit. 

Werkt de laadpaal nog niet? Neem dan contact op via de QR-code of het telefoonnummer op de laadpaal.

Vervelend dat de laadpaal niet werkt. Hierbij een aantal oplossingen.

+
Mijn privé laadpaal lijkt laadsessies niet te registeren, wat nu?

Log in op het klant portaal van je laadvoorziening om de instellingen voor het verrekenen van de laadkosten te controleren. 

Kloppen de instellingen, maar gaat het toch niet goed? Neem dan contact op via de QR-code of het telefoonnummer op de laadpaal.

 

Log in op het klant portaal van je laadvoorziening om de instellingen voor het verrekenen van de laadkosten te controleren.

+
Moet ik bij schade aangifte bij de politie doen?

Is je voertuig beschadigd door inbraak, diefstal, vandalisme of is de tegenpartij onbekend? We raden dan altijd aan om aangifte bij de politie te doen. Zodra je een kopie van de aangifte hebt ontvangen, voeg je deze toe aan de schademelding. Meld de schade altijd via info@newmobilitylease.nl. 

Bij schade door inbraak, diefstal of vandalisme raden we je aan altijd aangifte te doen bij de politie.

+
Onder welke voorwaarden kan mijn contract worden aangepast?

Er zijn twee gevallen waarbij het mogelijk is om het leasecontract aan te passen:  

Als je accessoires en/of een product wijziging (bijvoorbeeld een trekhaak of extra winterbanden) toevoegt. 

Als de wegenbelasting of verzekeringspremie verandert of de overige kosten jaarlijks geïndexeerd worden.

Je kan het contract kosteloos laten aanpassen als je veel meer of minder rijdt of denkt te gaan rijden (afwijking >10%). Voorwaarde is wel dat het voertuig minstens twaalf maanden heeft gereden.

Wil je iets toevoegen aan het contract of rijdt je meer of minder? Neem contact op via info@newmobilitylease.nl.

Je contract kan worden aangepast wanneer bijvoorbeeld je jaarkilometrage wijzigt omdat je verhuisd. Of wanneer je iets toevoegt aan je contract.

+
Uit welke merken en types lease fietsen kan ik kiezen?

Nagenoeg alle merken zijn via ons beschikbaar. VanGazelle en Batavus tot VanMoof, Cowboy, Urban Arrow en Veloretti. Wij werken samen met alle A-label fietsmerken in Nederland. Ook alle type fietsen zijn beschikbaar, stadsfietsen, bakfietsen, speedpedelacs, e-bike, ATB/MTB of racefietsen. Alles kan.

Nagenoeg alle merken zijn via ons beschikbaar. VanGazelle en Batavus tot VanMoof, Cowboy, Urban Arrow en Veloretti. Wij werken samen met alle A-label fietsmerken in Nederland.

+
Van welk bijtelling percentage kan ik uitgaan als een voertuig in het buitenland voor het eerst geregistreerd is?

De datum waarop het kenteken van het voertuig voor het eerst op naam is gesteld, is bepalend voor de hoogte van de bijtelling privégebruik voertuig. Dit is de datum waarop het voertuig (waar ook ter wereld) voor het eerst is geregistreerd. Dit betekent dan ook dat het voertuig dat voor het eerst op naam is gesteld in 2019 in het buitenland, onder het bijtelling regime van 2019 in Nederland valt, ongeacht datum van leveringen ongeacht dat het voertuig wederom op naam wordt gesteld in bijvoorbeeld 2020 in Nederland.

Let op: de catalogusprijs van een geïmporteerd voertuig blijft gelijk aan die van een voertuig die in Nederland als nieuwe voertuig voor het eerst in gebruik is genomen. De catalogusprijs vormt de grondslag waarover de bijtelling wordt berekend. Er kan dus geen voordeel behaald worden in de grondslag van de bijtelling met importvoertuigen maar zal altijd gelijk zijn aan de Nederlandse voertuigen.

De datum waarop het kenteken van het voertuig voor het eerst op naam is gesteld, is bepalend voor de hoogte van de bijtelling privégebruik voertuig.

+
Voor wie is NML fietsplan?

Wat ons betreft iedereen. Heel Nederland aan het NML Fietsplan! Voor jezelf als ondernemer of voor een volledig werknemersbestand met 2.500 medewerkers en alles ertussen. In alle gevallen kunnen wij u volledig van dienst zijn inclusief ons interne promotiepakket om het NML fietsplan onder de aandacht te brengen. Wil je talent aantrekken? Bied bijvoorbeeld een mooie VanMoof of Veloretti aan. Heeft een medewerker al een leaseauto, ook geen probleem. De fiets van de zaak kan er gewoon naast aangeboden worden.

Het fietsplan is voor iedereen. Heel Nederland aan het NML Fietsplan! Wij kunnen u volledig van dienst zijn inclusief ons interne promotiepakket om het NML fietsplan onder de aandacht te brengen.

+
Waar bestaat de catalogusprijs van een voertuig uit?

De catalogusprijs vormt de grondslag voor het berekenen van de bijtelling en bestaat uit de volgende componenten:

Netto catalogusprijs berekend door de fabrikant of importeur

o   fabrieksopties (dit zijn opties/accessoires aangebracht door de dealer vóór datum kenteken)

o   btw

o   bpm bedrag vermeld op het kenteken

= de catalogusprijs

Fabrieksopties (dit zijn opties/accessoires aangebracht door de dealer vóór datum kenteken) + btw + bpm bedrag vermeld op het kenteken = de catalogusprijs

+
Waar kan ik onderweg mijn accu opladen?

Laden kan bij alle openbare laadpunten vaak zijn er apps die je (beschikbare) laadpalen toont.

Laden kan bij alle openbare laadpunten vaak zijn er apps die je (beschikbare) laadpalen toont.

+
Waar kan ik schade melden?

Meld de schade (altijd) zo snel als mogelijk via info@newmobilitylease.nl.

Voeg zo mogelijk foto's, de eventuele aangifte en het schadeformulier toe aan de e-mail of verstuur deze per post.

New Mobility Lease BV 
Harlingerstraat 7B
1704BT Heerhugowaard

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om de schade zo efficiënt mogelijk te laten herstellen.

Meld schade zo snel mogelijk via info@newmobilitylease.nl.

+
Waar kan ik tanken met mijn tankpas?

Met een tankpas van MTC kun je bij veel tankstations in Nederland afrekenen. De werkgever kan ervoor kiezen om bepaalde zaken uit te sluiten op de tankpas.

Voorbeelden hiervan zijn:

·      Tanken aan de snelweg

·      Premium brandstoffen

·      Tanken in het buitenland

Of dit voor jou van toepassing is vind je terug in je voertuig regeling of kun je navragen bij je werkgever.

Heb je een merk gebonden pas? Dan is het alleen mogelijk om bij deze, of aangesloten, tankstations af te rekenen. Welke tankstations dit precies zijn kun je navragen bij je werkgever.

Met een tankpas van MTC kun je bij veel tankstations in Nederland afrekenen. De werkgever kan ervoor kiezen om bepaalde zaken uit te sluiten op de tankpas.

+
Waar kan ik terecht voor onderhoud?

Voor het onderhoud aan onze voertuigen maken wij gebruik van ons netwerk van garages. In principe is het je eigen keuze over waar het onderhoud plaatsvindt. Wel dient de reparateur voorafgaand aan het onderhoud voor toestemming contact met New Mobility Lease op te nemen via072-7920270.

In principe is het je eigen keuze over waar het onderhoud plaatsvindt.

+
Waar moet ik rekening mee houden als ik zelf een huis ga bouwen en hier een laadpunt wil laten installeren?

Bij de bouw van een nieuwe woning raden we je aan een 3-fase aansluiting in de meterkast te installeren. Veel nieuwe elektrische voertuigen hebben de mogelijkheid om 3-fase op te laden. Hierdoor laad je het voertuig veel sneller op. Controleer voor de bouw van de woning bij de aannemer of dit mogelijk is.

Bij de bouw van een nieuwe woning raden we je aan een 3-fase aansluiting in de meterkast te installeren

+
Waar vind ik de prijs van een kWh?

De prijs die je betaalt per kWh, vind je vaak terug op de maandelijkse afrekening van je huidige energieleverancier. Staat het kWh-bedrag hier niet op?

Kijk dan in je contract met de energieleverancier of in hun app.

De prijs die je betaalt per kWh, vind je vaak terug op de maandelijkse afrekening van je huidige energieleverancier.

+
Waar vind ik mijn tank-/laadoverzicht terug?

Het overzicht wordt eens per kwartaal verstrekt. Ben je het overzicht kwijt? Dan kun je deze opnieuw opvragen via administratie@newmobilitylease.nl

Het overzicht wordt eens per kwartaal per mail verstrekt.

+
Waarom krijg ik een factuur met een prijswijziging of gegevenswijziging?

Wijzigt er iets in het leasecontract? Zoals de verzekeringspremie, indexatie en/of de houderschapsbelasting (HSB). Dan wordt het leasetarief hierop aangepast. Dit staat vermeld op de factuur. De aanpassing wordt met terugwerkende kracht naar het moment van de wijziging verrekend.

Wijzigt er iets in het leasecontract? Zoals de verzekeringspremie, indexatie en/of de houderschapsbelasting (HSB). Dan wordt het leasetarief hierop aangepast.

+
Waarom krijg ik een factuur vooreen lekke band?

Bij het vervangen van een lekke/kapotte band kan er een eigen bijdrage gevraagd worden van de contracthouder. Dit valt niet onder normale slijtage en valt hiermee niet onder onderhoud.

Is het restprofiel van de lekke/kapotte band meer dan 4mm? Dan wordt er aan de hand van de berekening op de factuur bepaald wat de eigen bijdrage voor de contracthouder is. Is het restprofiel minder dan 4mm? Dan brengen wij hiervoor geen eigen bijdrage in rekening.

Dit valt niet onder normale slijtage en valt hiermee niet onder onderhoud.

+
Waarom ontvang ik een factuur voor vervangend vervoer?

In het contract is vastgelegd wanneer de kosten voor het vervangend vervoer door New Mobility Lease gedekt worden.

In sommige gevallen kunnen er aanvullende kosten in rekening gebracht worden, bijvoorbeeld:

- grotere klasse dan in contract afgesproken;

- onnodig langer ingezet;

- inzet valt buiten de dekking;

- aftankkosten;

- eigen risico;

- haal en breng kosten.

In het contract is vastgelegd wanneer de kosten voor het vervangend vervoer door New Mobility Lease gedekt worden.

+
Waarom ontvang ik een nieuwe factuur voor een leasetermijn terwijl het voertuig al ingeleverd is?

New Mobility Lease factureert vooruit. Het geld van de teveel in rekening gebrachte leasetermijn(en) wordt op de inname factuur teruggeboekt.

New Mobility Lease factureert vooruit. Het geld van de teveel in rekening gebrachte leasetermijn(en) wordt op de inname factuur teruggeboekt. ‍

+
Waarom wordt er brandstof voorschotin rekening gebracht terwijl ik geen tankpas gebruik?​

Heb je een laad- of tankpas ontvangen? Dan wordt er een brandstofvoorschot in rekening gebracht. Dit brandstof voorschot wordt bij elektrische voertuigen gebruikt als laad voorschot.

Hoe werkt het voorschot?
Is je voorschot bijvoorbeeld €150, maar hebt je €120 uitgegeven, dan wordt dit in het eerstvolgende kwartaal weer verrekend.

Is je voorschot bijvoorbeeld €150, maar hebt je €120 uitgegeven, dan wordt dit in het eerstvolgende kwartaal weer verrekend.

+
Wanneer geldt er een bijtelling voor de auto van de zaak?

De 'bijtelling' is het spraakgebruik voor de waardering van het loon in natura voor het privégebruik van een auto van de zaak. Dit loon wordt via een vast percentage belast, het zogenaamde autokosten forfait. Iedereen die een auto ter beschikking gesteld heeft gekregen van de werkgever, krijgt in principe te maken met bijtelling bij het inkomen. Het maakt daarbij niet uit of de werkgever de auto leaset of de auto heeft gekocht. Wanneer je per jaar minder dan 500 kilometer privé rijdt met de auto kun je hiervoor een verklaring aanvragen waardoor je geen bijtelling betaald. Een van de eisen die hierbij komt kijken is dat je een sluitende kilometeradministratie moet kunnen overleggen waaruit blijkt dat je minder dan 500 privé kilometers hebt gereden.

Iedereen die een auto ter beschikking gesteld heeft gekregen van de werkgever, krijgt in principe te maken met bijtelling bij het inkomen.

+
Wanneer heb ik een nieuwe laadpas nodig?

Laadpassen zijn ijzersterk. Ze gaan zelden kapot. Als de laadpas toch een keer niet functioneert, ligt het vaak aan een storing in de laadpaal. Check dit door een andere laadpaal te proberen of neem contact op met de beheerder van de laadpaal. De contactgegevens staan op de laadpaal. Werkt de laadpas nog niet? Of ben je 'm kwijt? Vraag een nieuwe aan via info@newmobilitylease.nl.

 

Vraag een nieuwe aan via info@newmobilitylease.nl.

+
Wanneer moet ik mijn zomer-/winterbanden omwisselen?

Heb je winterbanden in je contract? Dan wissel je de banden twee keer per jaar. New Mobility Lease informeert je via een e-mail als het weer tijd is voor de bandenwissel. Plan op tijd een afspraak in en wees de drukte voor.

Winterbanden toevoegen
De contracthouder kan winterbanden laten toevoegen aan het contract.

Wanneer moet mijn voertuig APK-gekeurd worden?

Apk staat voor algemene periodieke keuring: een wettelijk verplichte, jaarlijkse keuring voor voertuigen van een bepaalde leeftijd. De vervaldatum van de huidige apk van je voertuig vind je op rdw.nl

Belangrijk! Het is wettelijke verplicht om je voertuig apk gekeurd te hebben. Laat de apk altijd voor vervaldatum uitvoeren.

New Mobility Lease informeert je via een e-mail als het weer tijd is voor de bandenwissel.

+
Wanneer moet mijn leasevoertuig voor onderhoud?

Het is per voertuig verschillend wanneer er onderhoud moet worden uitgevoerd. De meeste voertuigen geven een melding als er onderhoud nodig is. Ook vind je in het instructieboekje van het lease voertuig terug wanneer het voertuig toe is aan onderhoud. 

Geeft het voertuig aan toe te zijn aan onderhoud?
Maak dan een onderhoudsafspraak bij de reparateur naar keuze. Laat deze reparateur wel voorafgaand aan het onderhoud contact opnemen met New Mobility Lease.

De meeste voertuigen geven een melding als er onderhoud nodig is. Ook vind je in het instructieboekje van het lease voertuig terug wanneer het voertuig toe is aan onderhoud. 

+
Wanneer ontvang ik een factuur?

Je ontvangt de factuur op of rond de 20e van iedere maand.

De eerste factuur is mogelijk wat hoger dan het afgesproken maandtarief. Als het lease voertuig niet vanaf de eerste dag van de maand is ingezet, maar bijvoorbeeld vanaf de 15e van de maand, dan is er sprake van een 'gebroken' periode. Je ontvangt dan een factuur waarop de resterende dagen van de eerste maand plus de hele volgende maand in rekening worden gebracht. Je betaalt in dit voorbeeld dus voor twee weken plus één maand leasetarief. Op de factuur vind je de berekening terug. Daarna betaal je maandelijks het afgesproken leasetarief.

Je ontvangt de factuur op of rond de 20e van iedere maand.

+
Wat doe ik als ik stil sta met een lege accu?

Is je accu leeg en kun je niet meer verder rijden? Bel direct met de hulpdienst van je merk.

 

Bel direct met de hulpdienst van je merk.

+
Wat is (full operational) leasen?

Leasen bestaat in verschillende vormen. New Mobility Lease biedt alleen full operational lease aan. Andere vormen zijn bijvoorbeeld netto operational lease, financial lease of private lease. Bij operational lease ligt het restwaarde risico bij de leasemaatschappij. De zakelijke klant (lessee genoemd) krijgt in wezen het gebruiksrecht van een voertuig. De klant heeft geen economisch eigendom van het vervoersmiddel en deze komt niet op de balans van de klant. Je kunt dan ook niet afschrijven op het vervoersmiddel. Uiteraard kun je de betaalde leasetermijnen wel als kosten aftrekken van je belaste resultaat en de BTW van de leasetermijnen terugvorderen.

Het verschil tussen full operational lease en netto operational lease zit hem in de componenten die meegenomen zijn in de calculatie, bijvoorbeeld wel (full) of geen (netto) reparaties, onderhoud, banden of verzekering. New Mobility Lease ontzorgt de klant maximaal en biedt full operational lease op alle merken en modellen auto's en bedrijfswagens en geselecteerde motoren en fietsen.

De zakelijke klant (lessee genoemd) krijgt in wezen het gebruiksrecht van een voertuig. De klant heeft geen economisch eigendom van het vervoersmiddel en deze komt niet op de balans van de klant.

+
Wat is de daadwerkelijke actieradius van een elektrisch voertuig?

De actieradius van een elektrische auto geeft de afstand aan die je met een volle accu kunt afleggen. Een realistische inschatting van de gemiddelde afstand die een elektrisch voertuig kan afleggen, is 60% van de actieradius die de fabrikant heeft opgegeven. Hoever je komt met jouw voertuig hangt onder meer af van rijstijl, snelheid en de buitentemperatuur. De actieradius van een elektrisch voertuig verschilt per model. De actieradius wordt door de fabrikant aangegeven op basis van de WLTP normering.

WLTP normering
De Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) is een meetprocedure voor auto’s. Deze is in het leven geroepen om een realistischer beeld te scheppen van brandstofverbruik, emissiegassen en de actieradius van elektrische voertuigen.

 

60% van de actieradius die de fabrikant heeft opgegeven.

+
Wat is de verwachte leverweek?

De leverweek is een verwachte leverweek. Dit kan door meerdere factoren veranderen. Zodra wij een wijziging in de leverweek doorkrijgen, laten wij je dit weten via onze kanalen. Op het moment dat er sprake is van een vertraging van meerdere maanden nemen we contact met je op om te overleggen of een ander voertuig gewenst is.

De leverweek is een verwachte leverweek. Zodra wij een wijziging in de leverweek doorkrijgen, laten wij je dit weten via onze kanalen.

+
Wat is een kWh?

Elektriciteitsverbruik wordt aangegeven in kWh. kW staat voor kilowatt en voor uur. Eén kWh is 1.000 Watt. Als een apparaat een verbruik heeft van 1,5 kWh, heb je na een uur 1.500 Watt verbruikt.

kW staat voor kilowatt en voor uur. Eén kWh is 1.000 Watt.

+
Wat is een vastrecht aansluiting? ​

Het vastrecht is een vast bedrag dat je per maand, kwartaal of jaar aan de energieleverancier betaalt voor levering en het transport van energie. Hier zitten bijvoorbeeld de administratiekosten in verwerkt. Maar ook de kosten voor de huur van de meter en het onderhoud van het energienetwerk.

Het vastrecht is een vast bedrag dat je per maand, kwartaal of jaar aan de energieleverancier betaalt voor levering en het transport van energie.

+
Wat is het Fietsplan 2024?

Het Fietsplan 2023 is de manier om concreet invulling te geven aan een vitale en duurzame onderneming met maximaal fiscaal voordeel. Lees alles over het fietsplan 2023 in onze brochure.

Het Fietsplan 2023 is de manier om concreet invulling te geven aan een vitale en duurzame onderneming met maximaal fiscaal voordeel.