Elektrisch rijden

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over

Elektrisch rijden

+
Is er een maximumbedrag voor fiets aankopen via het Fietsplan 2024?

Ja, er is een maximumbedrag vastgesteld voor fiets aankopen via het Fietsplan 2024. Raadpleeg uw werkgever voor de precieze bedragen of neem contact met ons op.

Bekijk vraag
+
Wat voor soort fietsen zijn beschikbaar via het Fietsplan 2024?

Er is een breed aanbod van fietsen beschikbaar, waaronder fietsen voor dagelijks gebruik, sportieve fietsen en elektrische fietsen. Bekijk ons aanbod op de fietsplan pagina. Kies uit meer dan 100 merken bij meer dan 1.000 dealer of de online portalen.

Bekijk vraag
+
Wat is het fiscale voordeel van het Fietsplan 2024?

Het fiscale voordeel bestaat uit lagere belasting en premies voor werknemers en lagere loonheffingen voor werkgevers over het leasetarief gedurende 36 maanden. Meer informatie over ons fietsplan.

Bekijk vraag
+
Hoe werkt het Fietsplan 2024?

Lees alles over het fietsplan 2024 op onze fietsplan pagina. Wat is het grote voordeel voor werkgevers, waarom valt het buiten de werkkostenregeling (wkr)? En bereken je voordeel, al snel 35%, in onze calculator. Bekijk de aangesloten dealers en een greep uit onze aanbiedingen of vraag onze gratis informatie brochure aan.

Meer informatie over het fietsplan 2024.
Bekijk vraag
+
Wat is het Fietsplan 2024?

Het Fietsplan 2023 is de manier om concreet invulling te geven aan een vitale en duurzame onderneming met maximaal fiscaal voordeel. Lees alles over het fietsplan 2023 in onze brochure.

Bekijk vraag
+
Voor wie is NML fietsplan?

Wat ons betreft iedereen. Heel Nederland aan het NML Fietsplan! Voor jezelf als ondernemer of voor een volledig werknemersbestand met 2.500 medewerkers en alles ertussen. In alle gevallen kunnen wij u volledig van dienst zijn inclusief ons interne promotiepakket om het NML fietsplan onder de aandacht te brengen. Wil je talent aantrekken? Bied bijvoorbeeld een mooie VanMoof of Veloretti aan. Heeft een medewerker al een leaseauto, ook geen probleem. De fiets van de zaak kan er gewoon naast aangeboden worden.

Bekijk vraag
+
Hoe werkt een fietsplan?

Met een fietsplan biedt de werkgever de werknemer de kans om fiscaal aantrekkelijk een fiets aan te rijden. Op basis van een neutrale werkgeversbijdrage bespaart de medewerker al snel 35% ten opzichte van het kopen van een fiets. De fiets mag bovendien onbeperkt prive gebruikt worden zonder dat dit van invloed is op de vrije ruimte in de werkkostenregeling van de werkgever.

Met het NML fietsplan stelt New Mobility Lease namens de werkgever een (elektrische) fiets beschikbaar aan de medewerker. Dit is inclusief verzekering, reparatie, onderhoud en banden vervangen ongeacht de hoeveelheid kilometers die gereden wordt. Na de vaste looptijd van 36 maanden krijgt de medewerker de optie om de fiets over te nemen. Het leasetarief kan betaald worden vanuit het brutoloon waardoor er over dit bedrag geen inkomstenbelasting betaald wordt. Zie hier het grote voordeel voor de werknemer. Vaak kiest de werkgever voor een bijdrage in het leasetarief om zo concreet invulling te geven aan thema's als vitaliteit, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen daarnaast is het een teken van goed werkgeverschap.

Bekijk vraag
+
Waar moet ik rekening mee houden als ik zelf een huis ga bouwen en hier een laadpunt wil laten installeren?

Bij de bouw van een nieuwe woning raden we je aan een 3-fase aansluiting in de meterkast te installeren. Veel nieuwe elektrische voertuigen hebben de mogelijkheid om 3-fase op te laden. Hierdoor laad je het voertuig veel sneller op. Controleer voor de bouw van de woning bij de aannemer of dit mogelijk is.

+
Wat is een vastrecht aansluiting? ​

Het vastrecht is een vast bedrag dat je per maand, kwartaal of jaar aan de energieleverancier betaalt voor levering en het transport van energie. Hier zitten bijvoorbeeld de administratiekosten in verwerkt. Maar ook de kosten voor de huur van de meter en het onderhoud van het energienetwerk.

+
Hoe weet ik wie mijn netbeheerder is?

Ga naar mijnaansluiting.nl om te zien wie je netwerkbeheerder is. Hier kun je terecht voor vragen over de aansluitingen een verzwaring van de meterkast aanvragen.

+
Ik woon in een appartementencomplex. Is een eigen laadpaal dan ook mogelijk?

Heb je een privé parkeerplaats en is deze niet je eigendom? Overleg met de eigenaar of de Vereniging van Eigenaren wat er mogelijk is. Het kan zijn dat de pandeigenaar bepaalde eisen stelt aan het merk van het laadpunt.

+
Kan ik op mijn adres een laadpaal krijgen?

Een eigen laadpunt voor de deur heeft natuurlijk voordelen. Of dit mogelijk is, onderzoek je zo:

Je hebt een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. In het algemeen is het realiseren van een privé laadpunt geen enkel probleem. Bij de aanvraag worden de technische specificaties met je doorgenomen.

Je hebt een koopwoning met Vereniging van Eigenaren (VVE). Denk aan een appartementencomplex met eigen parkeerplaatsen. Dan heb je toestemming nodig van de VVE voor de plaatsing van een laadpunt. Houd rekening met een langere doorlooptijd, omdat er meerdere partijen betrokken zijn bij het proces (VVE, beheerder). De leverancier komt altijd ter plekke kijken.  Bovendien is het soms nodig om extra voorzieningen in de parkeergarage te treffen die data-uitwisseling met het laadpunt mogelijk maken. 

Je hebt een huurwoning met parkeergelegenheid op eigen grond. Neem contact op met de verhuurder en vraag naar de mogelijkheden.

Je hebt een koop- of huurwoning, maar geen parkeerplaats op eigengrond. Via de gemeente kun je een openbaar laadpunt in de buurt aanvragen. Elke gemeente gaat hier anders mee om. Benader je eigen gemeente.

 

+
Kan thuisladen voor overbelasting zorgen?

Overbelasting van je stroomnetwerk wordt voorkomen door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de capaciteit ervan. Dit heet Dynamic Load Balancing en wordt vaak standaard geleverd bij je laadpaal en werkt via de slimme meter. Heb je nog geen slimme meter? Vraag deze dan direct aan bij je netbeheerder.

+
Hoe vraag ik een openbare laadpaal aan?

Bij de gemeente kun je een openbare laadpaal aanvragen. Daarvoor gelden een aantal voorwaarden:

Je woont óf werkt in de gemeente waar je de laadpaal aanvraagt.

Je kunt aantonen dat je een elektrisch voertuig rijdt óf gaat rijden.

Je kunt zelf geen laadpaal plaatsen in de buurt van jouw woning.

De gemeente heeft budget en is bereid te investeren in een nieuwe laadpaal.

Aanvraag laadpaal per gemeente. Dit regel je via Openbaarladen.nl. Per gemeente kunnende regels verschillen. Vraag ernaar bij de gemeente.

+
Er heeft geen verrekening van laadkosten plaatsgevonden op mijn energienota, hoe kan dat?

De zakelijke stroomkosten voor thuisladen worden vergoed. De energieleverancier is hier niet bij betrokken.

Daarom zie je de verrekening van de laadkosten niet terug op de energienota.

+
Wat kost een volle accu?

Hoeveel het kost om je accu op te laden hangt af van de grootte van je accu én van het energietarief dat je betaalt op de laadpaal. Bij thuisladen stel je zelf het energietarief van je privé laadpaal in, wat overeen moet komen met het werkelijke tarief dat je betaalt aan je energieleverancier. 

Bij publiek laden verschilt het per laadpaal leverancier hoeveel je betaalt per kWh. Deze prijzen worden door de leverancier of eigenaar van de laadpaal bepaald.

+
Worden de stroomkosten van thuisladen vergoedt?

Het laadpunt registreert de door jou verbruikte energie. Doordat je gebruik maakt van een laadpas en deze jouw persoonlijke gegevens registreert, weten we waar we de rekening heen mogen sturen. Je krijgt de stroomkosten voor het laden van je voertuig maandelijks automatisch vergoedt.

Voor werkgevers

No items found.

Voor Werknemers

No items found.
Terug naar alle vragen

Contact

Onze openingstijden
Maandag t/m vrijdag: 08:00 - 20:00
Zaterdag: 11:00 - 15:00

Bel: 072 792 0270
WhatsApp
Mail