Hoe werkt een fietsplan?

Ok, een fietsplan aanbieden als werkgever. Klinkt leuk, fiscaal aantrekkelijk voor de medewerker, kosteloos voor de werkgever, goed voor de vitaliteit en lekker duurzaam. Moeten we doen dus. Maar waar begin je en hoe weet je zeker dat je aan alles hebt gedacht? 

Er zijn verschillende vormen fietsplannen en iedere vorm heeft zijn eigen voor- en nadelen. In deze blog richten wij ons op het NML-fietsplan op basis van lease waarbij de medewerker bijtelling betaald.

Voordelen fietsplan

Dit type fietsplan biedt namelijk een aantal grote voordelen. De berijder betaald een paar euro netto per maand aan bijtelling (7% per jaar over de nieuwwaarde van de fiets) en koopt daarmee het privé voordeel af bij de belastingdienst. Hierdoor wordt de vrije ruimte in de werkkostenregeling niet belast en kan de fiets zelfs beschikbaar worden gesteld aan bijvoorbeeld zoon of dochter die naar de middelbare school fietst.

Nieuwe fietsen

New Mobility Lease doet de investering in de nieuwe fietsen en stelt de fiets beschikbaar aan de medewerker namens de werkgever. Daarnaast worden ook alle aanvullende services, zoals reparaties, onderhoud, verzekering en pechhulp in het maandbedrag meegenomen. Het leasecontract heeft een vaste looptijd van 36 maanden en na die periode kan de medewerker de fiets overnemen voor 15% van de nieuwwaarde.

Leasetarief verrekenen met het brutoloon.

En nu het mooiste, de medewerker mag het leasetarief verrekenen met het brutoloon. Over het leasebedrag bespaart de medewerker dan de inkomstenbelasting. Dit maakt dat je een fiets, inclusief reparatie, onderhoud en verzekering na 3 jaar al snel 35% tot 40% voordeliger in eigendom hebt gekregen dan wanneer je deze zelf zou aanschaffen. 

Vitaliteit, duurzaamheid en goed werkgeverschap

Als werkgever geef je met een fietsplan concreet invulling aan thema’s als vitaliteit, duurzaamheid en goed werkgeverschap. Bovendien draagt het bij aan het werven en behouden van personeel. Met het NML fietsplan heb je alles ondergebracht bij 1 professionele partij. Je hebt dus niet met verschillende fietsdealers of verzekeringsmaatschappijen van doen en de fiets blijft tot een eventuele overname eigendom van New Mobility Lease. Als werkgever blijf je dus nooit met een fiets zitten.

Wanneer een medewerker het leasetarief betaald vanuit het brutoloon bespaar je ongeveer 25% van dat bedrag aan werkgeverslasten. Wanneer je dit bedrag weer investeert in het leasetarief als werkgeversbijdrage kost het je als werkgever niets extra en word het nog interessanter voor de werknemer.

Nadelen

Wanneer een medewerker het leasetarief uit het brutoloon betaald en daarmee de inkomstenbelasting bespaart daalt het zogenaamde fiscaal loon. Dit heeft ook invloed op de opbouw van vakantiegeld en pensioen. Het gaat hier maar om een paar euro per maand maar moet uiteraard wel vooraf duidelijk zijn. Op eventuele toeslagen heeft dit dan weer een voordelig effect.

Ander issue is de kilometervergoeding. Over de dagen dat de medewerker met de fiets naar het werk komt mogen er geen reiskosten vergoed worden. Mocht dit van toepassing zijn kiezen veel werkgevers ervoor de reiskosten te herinvesteren in het leasetarief als werkgeversbijdrage. Het ministerie van financiën heeft aangekondigd deze regeling in 2023 te willen versoepelen.

Administratie

New Mobility Lease kan alle deelnemers uitnodigen en houd zich bezig met de administratie rondom, aanschaf, verzekering, reparaties en pechhulp. Ook hebben we een werknemers informatiepakket beschikbaar en diverse templates voor fietsplanbeleid.

De deelnemers die uitgenodigd worden ontvangen een pincode en kunnen daarmee bij een van de ruim 1.000 aangesloten dealers de fiets bestellen. Op onze website en bij de dealer kunnen de bruto en nettobedragen gecalculeerd worden. 

Als de fiets is samengesteld ontvangt de medewerker een mail mat alle bedragen en het opgestelde fietsplan beleid waarmee akkoord gegaan moet worden. Hierin staat onder andere vastgelegd wat er gebeurt als iemand binnen 36 maanden uit dienst gaat. In dat geval zijn er namelijk 3 kosteloze mogelijkheden. 1. Medewerker koopt de fiets uit de lease. 2. Medewerker neem de fiets mee naar de nieuwe werkgever. 3. Een collega neemt het leasecontract over. Wanneer deze opties niet passen kan de fiets worden ingeleverd en word 40% van de resterende termijnen in rekening gebracht.

Nadat de medewerker alles heeft gecontroleerd en akkoord is gegaan krijgt de werkgever de laatste accordering van het contract. Na dit akkoord krijgt de dealer bericht en kan de fiets afgeleverd worden.

Meer informatie over het NML fietsplan vind je hier