Fietsplan 2023

Duurzaamheid en vitaliteit van zakelijke organisaties zullen in 2023 onverminderd in de belangstelling staan. Het zijn allang geen trends meer maar aspecten die medewerkers daadwerkelijk belangrijk vinden. Daarnaast dwingt Europese regelgeving organisaties om, met name, hun duurzaamheidsbeleid meetbaar en inzichtelijk te maken.

CO2 uitstoot

Organisaties met meer dan 100 medewerkers zouden oorspronkelijk per 1 januari 2023 inzichtelijk dienen te maken hoeveel CO2 uitstoot gemoeid is met het woon – werkverkeer van hun medewerkers. Inmiddels is deze deadline met een half jaar uitgesteld naar 1 juli 2023 maar het is duidelijk welke richting de politiek heeft gekozen.

Een goed fietsplan blijft interessant

Een goed fietsplan blijft in 2023 dan ook onverminderd interessant voor zowel werkgever als werknemer. Feit is dat de fiets, wanneer gebruikt voor woon – werkverkeer, geen CO2 uitstoot veroorzaakt. En significant bijdraagt aan de vitaliteit van de organisatie. Uit TNO-onderzoek blijkt dat de fietsende medewerker gemiddeld 1 dag per jaar minder ziek is. 

Vrije ruimte binnen de werkkostenregeling

Het fietsplan kan ook in 2023 nog steeds worden aangeboden zonder dat dit invloed heeft op de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling. Daarnaast betaald de berijder bijtelling over de fiets en ook dit percentage is onveranderd gebleven in 2023 en bedraagt nog steeds 7% per jaar over de nieuwwaarde van de fiets. Netto komt dit uit op een paar euro per maand. 

Wat wijzigt er wel in 2023 met betrekking tot mobiliteit?

De onbelaste voet voor de reiskosten- / kilometervergoeding, die de medewerker mogelijk ontvangt over de dagen dat deze niet met de fiets naar het werk komt, word verhoogd van 19 cent naar 21 cent per kilometer. En, goed nieuws, het ministerie van financiën wil in 2023 fietslease verder vereenvoudigen. Staatsecretaris Vivianne Heijnen: “Werkgevers en de leasebranche hebben aan de bel getrokken omdat het veel administratief gedoe is om voor de dagen dat mensen niet fietsen een reiskostenvergoeding te geven voor de auto of het OV. Er zijn veel mensen die bijvoorbeeld 2 dagen per week fietsen en 3 dagen met de auto gaan. De werkgever moet dan bijhouden op welke dagen er gefietst wordt en wanneer niet. Het ministerie van Financiën komt met een vereenvoudiging om deze administratieve lasten te voorkomen.”

Meer informatie over het NML fietsplan vind je hier